1959 Anaval E% cs

oty o Pl

,J’ 3‘£ rte Jece

W s

A

ke

Fror

Sovra

How financial and circulation imperatives can distort reporting of story

By Andrew Kreig

Boston free-lancer welcomed
her contract from a national
magazine to write an article

last year about the hazard to
children posed by lead paint peeling
from walls. She thought the topic im-
portant and the assignment a chance to
break into an attractive new market.

But the completed article was rejected
unless it was revised to feature white
women and their children. The maga-
zine’s policy was to limit sharply photos
of blacks (except for entertainers) on the
theory that they undermine advertising
and circulation by projecting a low-in-
come image. ‘

The writer was unwilling to abandon

Andrew Kreig, author of “Spiked:
How Chain Management Corrupted
America’s Oldest Newspaper,” is 8 mem-
ber of the ethics committee of the Amer-
ican Society of Journalists and Authors.

. T e

her work, but embarrassed to ask medical
experts for the names of just white poi-
soning victims. She did three times the
work she had planned to — and felt un-
comfortable, instead of proud, of the job.
The editor who assigned the article not
only verified the writer’s account, but pri-
vately described her concern about the

magazine’s practice of livening up quota-
tions in the belief tha:wg:nnﬁaﬁon gains
outweigh risks or constraints.

The point of this anecdote is not to
pillory one periodical, which I cannot
name anyway because the information
was provided in confidence. Instead, the
tale 1s to suggest that ethical problems
in journalism are more widespread than
commonly portrayed. This i1s because

rverse financial incentives are -

, and the professional life of those
overly disturbed by such practices can
casily become solitary, poor, nasty, bru-
tish, and short. |

A dramatic example is the fate of Har-

old Evans, once the respected editor and
a director of Great Britain’s most presti-
gious daily, The Times.

When Rupert Murdoch bought The
Times and Sunday Times in 1981 his
extensive holdings already included the
country’s biggest daily and its biggest
Sunday papers. Nonctheless, Murdoch
avoided hearings by the British
Monopolies and Mergers Commission
by formally teeing both Evans’
job and editorial independence.

Evans’ memoir Good Times, Bad
Times described how Murdoch carefully
orchestrated his ouster after he resisted
the owner’s pressure to slant news cov-
erage to help his government allies such
as Prime Minister Margaret Thatcher.
The editor’s expulsion was a minor em-
barrassment for the owmer compared to
the gain of so much media muscle in
one country.

Murdoch’s acquisitigs of TV Guide,
the third-largest U.8. magazine, was a

similarly deft acqusition. The magazine
provides extragrdinary print synergies i
Munrdoch staffers are willing to use them
to puff up in subtle fashion his new Fox
Broadcasting network and 20th-Century
Fox film studio. :

Although TV Guide’s executives pub-
licly avowed that they would adhere to
normal journalistic standards, the maga-
zine got ca this summer using Ann-
Margaret’s bady to illustrate a cover
photo ostensibly portraying a scantily
clad Oprah Winfrey.

The magazilre’s national editor David
Sendler tried to justify air-brushing a
Winfrey headshot onto the other enter-
tainer’s darkened publicity photo. “Ann-
Margaret should be thrilled because she

got another Guide cover,” Sendler
was quoted as|saying. “Oprah should be

thrilled because she looks terrific.”
It would comforting to imagine
that such in normal standards
See Distert, pg. 19

Distort

are relatively isolated and easily exposed.

CBS President Laurence Tisch stressed
this theme in his 1987 Congressional tes-
timony. He said that “any impropriety on
the part of ement or the ownership
of any company n the newsroom of any
broadcaster would be on the front page of
the New York Times or the Washington
Post the following moming.” Tisch specif-
ically reassured Congress that General
Electric, the corporate parent of his rival
network NBC, would never “do anything
that in any way would affect the reporting
of news by NBC. I think that would apply

to all three networks.”

* Yet the notorniety of TV Guide’s deceit
(which made the cover of USA TODAY)
is better explained by its peculiar circum-
stances than by the notion that eagle-eyed
peer scrutiny exists in journalism outside
the employee-employer relationship.

The substitution was revealed not by
an in-house whistleblower or media crit-
ic, but by Ann-Margaret’s publicist
George Kirvay. He had incentive to de-
scribe the magazine’s unpaid use of his
chent’s photo.

As for the news organizations that re-
ported the story? This particular tale
had everything going for it, including
the same shot of a lithe, curvaceous

Ann-Margaret-Winfrey that TV Guide
had exploited in the first place.

It’s much harder to illustrate the typi-
cal ethical dispute so well, even when it
involves a major issue and a respected
outlet. Among recent examples:

® Time Magazine failed to cover the
Time-Warner merger when it was first an-
nounced in March, letting Newsweek
break the story. Until a Wall Street Jour-
nal story in June ridiculed Time coverage
of one of the year’s most im t finan-
cial and legal stories, the m ine ig-
nored the ou that its revised Wamer
bid provoked from many stockholders
who preferred selling to Paramount for
high prices than receiving assurances that
their long-term interests were better served
by keeping Time’s existing management
in office. Ironically, Time had earlier
boasted in an editonal, “As the country’s
largest magazine publisher, Time con-
siders its editorial independence a national
trust not to be trifled with for mere coin.”

@ International newspaper tycoon Ralph
Ingersoll Il boosted the launch of his St.
Louis Sun daily with identical front-page
stories in his 43 weekly Suburban Jour-
nals in the St. Louis metropolitan area.
“In other words,” commented St. Louis
Journalism Review Publisher Charles
Klotzer, “all the Journals published a PR
picce as their lead story.”

Such events underscore the relative
powerlessness of individual journalists

who want to uphold professional stan-
dards that might conflict with high stak-
es ventures by employers.

Magazine staffs with falling circulation
have about the same job prospects as a
Yankee manager on a losing steak. And
an em Ioi;ec’s sensibilities are likely to
count for little with a boss like M X
who once fired 5,500 London newspaper
people in one fell swoop to set up his
non-union printing plant at Wapping.

The basic difficulty, to be blunt about
it, is that journalism is not really a pro-
fession in the ordinary sense. Jobs do not
require advanced degrees or certification.
Any entry requirements or discipli
proceedings beyond those created by em-
ployers could create First Am t
problems. Furthermore, few journalists
besides authors are paid directly by the
public for their services, as are many

. physicians, lawyers, dentists and accoun-

tants.

Unpleasant though this perspective
may be, it helps explain such things as
the weakness of most journalistic organ-
izations compared to parallel bodies in
law or medicine. Despite their idealism,
Journalists tend to have less discretionary
income to support strong, broad-based
groups upholding standards.

Further illustrating this pattern is the
contrast between free-lance and news-
paper practices on junkets. Most major

"cast outlet has its distinctive strengths —

news organizations would not allow a
travel wniter to seek a source-paid trip,
then write aboup it.

But free-lancers — who have the great-
est freedom to| choose their topics and
consequently much of the important

media criticism -- ironically have the
least ability to jafford costly professional
standards.

Let’s look at the bright side. This diver-
sity among joumalists provides a way to
bypass institutional roadblocks to better
cthics. Each kind of publishing or broad-

and problems. |

I saw this tedly during interviews
about my n per k. Much of the
coverage the economic incen-
tives of the outlet, with broadcasters

clearly able to|be more straightforward
than newspaper| staffers. One book review
editor (a fellow SPJ member) confided
i ink that he could safely
assign the book for review because his
ing to be sold, doubtless to
a group, and |neither the sellers nor
buyers would be particularly interested in
focusing public |attention on possible im-
plications of change. It tumed out
that he had n to try to protect his
job in every way possible. The staff was
cut by a third shortly after sale to one of
the fast-growing, bottom-line firms

achieving proﬁl}s well over 25 percent a
year. |

Modey soiyl3

6861 #0100  MBEEWNOL [BUOISS9j0id 0 Leog

a
o




